Sva ljudska bića imaju slobode i prava koja nam pripadaju po rođenju. S obzirom na tjelesnu i psihofizičku nezrelost djece njihova je prava potrebno dodatno isticati, zagovarati i promicati. Međunarodni dan dječjih prava obilježava se 20. studenoga kada je ujedno i rođendan UN-ove Konvencije o pravima djeteta. Konvencija o pravima djeteta pravni je akt koji opisuje obveze odraslih prema djeci i sadrži univerzalne standarde koji se moraju jamčiti svakom djetetu. Neka od njih su: pravo na ljubav i podršku, obitelj i dom, zdravlje, pitku vodu, kvalitetnu hranu, obrazovanje, sigurnost, igru

Odrasli često igru pogrešno smatraju besmislenom i beskorisnom aktivnošću koja, i kada se dopusti, treba biti strogo strukturirana i s jasno određenom svrhom. Međutim, kod djece u predškolskoj dobi igra (kao nestrukturirana aktivnost) je jedna od najznačajnijih aktivnosti. Osim što se djetetu treba pružiti prilika za igru, potrebno je dopustiti da ona neometano teče jer dječja je igra slobodno odabrano, osobno usmjereno ponašanje, motivirano iznutra – potrebama i željama. Kroz igru dijete uređuje odnose na način kako djeluje zajednica, razvija i bogati emocije i sposobnost empatije, uči razne oblike komunikacije te stječe povjerenje u vlastite sposobnosti i stvara pozitivnu sliku o sebi. Kroz igru, djeca se pripremaju za svijet odraslih s ciljem izrastanja u osobu koja može pronaći različita kreativna, maštovita, fleksibilna rješenja, koja zna kako komunicirati, prezentirati, surađivati u timu te kako se nositi sa stresom.

Kako bi doprinijeli poštivanju svih prava djece, u vrtićima je potrebno unaprijediti cjelokupno ozračje potičući osjećaj sigurnosti, dobrodošlice, topline, zadovoljstva, susretljivosti, razumijevanja, prijateljstva i solidarnosti. U našem se vrtiću kroz cijeli tjedan provode aktivnosti kroz koje djecu učimo o pravima djece. O pravima djece u skupini „Zvjezdice“ učili smo gledajući UNICEF-ov crtić „Prava djece s Ruby i Jackom“ te smo kroz aktivnosti i bojanke utvrdili koja to prava djeca imaju. Osobito smo se radovali razgovarati upravo o pravu na igru!

Andrea Eršetić, stručni suradnik pedagog

Više o pravima djece istražite na UNICEF-ovoj stranici: https://www.unicef.org/croatia/konvencija-o-pravima-djeteta

 

„Otkud dolaziš, kamo god polaziš;
s čim god se boriš, kojim god jezikom govoriš;
jesi li dečko ili cura, kakva god ti je frizura;
komu god se moliš, koga god voliš;
svi smo istog stava – djeca imaju sva prava!“
(UNICEF)

 

 

Literatura:

Mrnjaus, K. (2013) The Childs Right to Play? Croatian Journal of Education.

UN (1989) Konvencija o pravima djeteta.

 

Skip to content